Metody
Bazální posturální programy
Jak vypadá fyzioterapie podle Bazálních posturálních programů (BPP)?
Bazální posturální programy je název pro základní jednotky lidské motoriky, které jsou nám geneticky dány a které tato metoda využívá. Terapie je prováděna v tzv. vstupních posturách (výchozích polohách), které odpovídají přirozeným polohám z vývoje lidského vzpřimování.
Touto polohou, motivací k pohybu a správným setrváním v této poloze jsme schopni aktivovat pohybové vzory, které jsou člověku vrozené. K zahájení pohybu nedochází stimulací bodu nebo zóny, ale nastavenou polohou. Toto nastavení vzniká správnou polohou horní a dolní končetiny do opory v závislosti na věku pacienta.
Tím snižujeme tvorbu bolestivých podnětů, které by se časem objevily při neléčeném stavu a zároveň pozitivně ovlivňujeme pacientův léčebný proces.
Děti při této terapii nepláčou, protože výchozí poloha je pro ně nebolestivá a dětem zajišťuje pocit bezpečí a stability.
BPP jsou do určitého věku dítěte hnacím motorem pro jeho vývoj hybnosti, protože do té doby ještě není mozek dítěte dost zralý na to, aby se mohl konkrétní pohyb naučit v pravém slova smyslu. Jinak řečeno, malé dítě do jednoho roku pohyb neučíme a přesto všechny zdravé děti se začínají hýbat stejně. Tyto pohybové vzory jsou nám vrozené. Pohybové genetické zdroje má každý člověk, a proto má rehabilitace v BPP konceptu využití pro děti a dospělé s různými diagnózami. Individuální přístup přizpůsobujeme tělesnému a duševnímu stavu pacienta. Během terapie postupně dochází k návratu přirozené hybnosti s vyváženým svalovým napětím, centrovanými klouby a zdravou, napřímenou páteří. Během léčby také dochází k ovlivnění mechaniky vnitřních orgánů a tím například ke zlepšení procesu dýchání, zvýšení peristaltiky střev a podpoře správné funkce pánevních orgánů.
Je velice vhodné začít s fyzioterapií BPP co nejdříve po narození, zvláště s dětmi s podezřením na vyvíjející se postižení. Tito novorozenci mají často potíže s kojením, méně přibývají na váze, jsou slabí, ale se správnout technikou zacházení s dítětem, které je také součástí terapie, můžeme jejich stav výrazně zlepšit. Maminka se naučí, na co si při manipulaci s dítětem dát pozor, jak má miminkou zvedat a jak je držet v náručí. Důležité je také vědět, jaké polohy jsou pro dítě vhodné, nebo jak se má miminko správně přetáčet na bříško a na záda. Tímto způsobem se dá zabránit vzniku mnoha nežádoucích pohybových návyků. Rodiče se při fyzioterapii naučí postupy, aby jejich dítě správně využívalo oporu o horní a dolní končetinu v jednotlivých fázích svého vývoje. Díky zajištění této stability při běžných denních činnostech může dítě posílit svalové řetězce, které jsou třeba k optimálnímu pohybovému vývoji.
U školních dětí a dospělých je vhodné obohatit terapii BPP o Inovované Klappovo lezení.
Ze svých zkušeností v oboru musím říct, že i když jsem poznala různé možnosti rehabilitací, nejvíce mě obohatila právě terapie v konceptu paní J. Čápové a Klappovo lezení. Jsem ráda, že je mohu využívat ve své praxi v léčbě dětí a dospělých. Mám s nimi nejlepší zkušenosti a doporučila bych je vyzkoušet všem, kteří mají o fyzioterapii zájem.
Metoda Ludmily Mojžíšové
Cvičení podle Ludmily Mojžíšové je zaměřené zejména pro ženy. Pomůže s bolestmi v oblasti pánve, kostrče, menstruačními bolestmi a hlavně pomáhá při funkční ženské neplodnosti.
Inovované Klappovo lezení
U školních dětí a dospělých je vhodné obohatit terapii BPP konceptu o inovované Klappovo lezení. Toto terapeutické cvičení zlepšuje celkovou kondici pacienta. Lze jej uplatnit v preventivních programech a v autoterapii. Posiluje svalový korzet a má pozitivní vliv na postavení klíčových kloubů - ramenního a pánevního. Klappovo lezení je nejvhodnější k léčbě deformit páteře, hlavně skoliózy a jako prevence jejich vzniku.
Měkké a mobilizační techniky
Kineziotaping (tejpování)
Diagnosticko-preventivní program
Školkonožka
